كانكتورهای الكتریكی

26 دی 1400
كانكتورهای الكتریكی

به گزارش ایران كالا و به نقل از اكونومیست؛ كانكتور وسیله الكترومكانیكی است كه یك اتصال جداشدنی را میان دو زیرمجموعه یك سیستم الكتریكی و الكترونیكی برقرار می كند بدون اینكه تأثیری منفی بر كاركرد سیستم داشته باشد.

وی  در تعریف كانكتور گفت، كانكتور در واقع یك وسیله الكترومكانیكی است كه كار آن انتقال جریان الكتریكی و داده می باشد، هر ارتباطی میان دو وسیله مكانیكی نیازمند جریان الكتریكی یا داده است.
این فعال صنعتی ادامه داد: به عنوان مثال یك كلید و پریز یا دوشاخه برق كارش انتقال جریان الكتریكی است و یك نوع كانكتور محسوب می شود. كار كانكتور كم و زیاد كردن برق نیست بلكه انتقال جریان الكتریكی و دیتا است.
وی در خصوص تنوع در بخش كانكتورهای الكتریكی گفت: این وسائل ارتباطی به صورت كلی به دو دسته استوانه ای و مستطیلی تقسیم می شوند. اما از نظر تنوع قابل شمارش نیستند و تعداد آنها زیاد است به طوری كه هردستگاه و موردخاص نیازمند یك كانكتور است. كانكتورها در حوزه های بسیار و مختلفی از جمله پزشكی، نفت و گاز، ریلی، خودرو، هوا و فضا و دریایی كاربرد دارند.
این فعال صنعتی افزود: گاهی یك دستگاه مكانیكی به جریان الكتریكی بالا نیازمند است لذا یك نوع كانكتور برای آن تعریف شده، بخش مخابرات نیازمند یك نوع كانكتور است چراكه تنها داده و دیتا انتقال پیدا می كند؛ در حوزه نفت نیز كانكتورهای مختلف كابرد دارند و هر بخش نیز نیازمند رعایت استانداردهای مشخص و اختصاصی همان حوزه است و بایستی به استانداردها اشراف داشت.
سلیمانی با اشاره به این كه كانكتورها دارای پین های متفاوت می باشند، افزود: به عنوان مثال یك پین، دو پین و كانكتورهایی داریم كه 120 پین دارند، پین ها همان سوزن هایی هستند كه اتصال الكتریكی را برقرار می كنند و به لحاظ عایق بودن و از نظر این كه آیا دارای نویز هستند یا خیر، اینها حساسیت هایی است كه ممكن است از این وسائل ایجاد شود.
وی ادامه داد: بیشترین كاربرد كانكتورها به دلیل ظرافت كار مربوط به حوزه پزشكی است، به عنوان مثال به هركدام از دستگاه های سی تی اسكن، دیالیز، نوار قلب یك كانكتور وصل است.

iucbfCrzSP